Notatki na marginesie

Luźne uwagi na temat przeczytanych książek (i nie tylko)

Bądź pustą głową

 

Ile to razy myślałem o czymś i byłem pewny, że zapamiętam, a kiedy przychodziło co do czego, to mi to po prostu wylatywało z głowy.
Najgorsze było później przypominanie sobie: Co ja takiego miałem zrobić? O czym miałem pamietać?

Każdemu pewnie nie raz się to zdarzyło.
Mnie już się nie zdarza :)

Pamietam o wszystkim, co mi przyjdzie do głowy i co mam do zrobienia.
Bynajmniej nie dlatego, że mam superpamięć.
Nie mam i dlatego wszystko zapisuję.

Jeżeli wpadłem na genialny pomysł, coś mnie zachwyciło, czy naszła mnie chwila refleksji zapisuję to w dzienniku.

Notatka na marginesie:
Więcej we wpisie o prowadzeniu dziennika:
 
 

Jeżeli natomiast chcę coś zrobić (bo ja nic nie muszę), to zapisuję to na liście spraw do zrobienia.

Notatka na marginesie:
Sprawdź dlaczego nic nie muszę:
 

Muszę czy chcę, próbuję czy robię?

Idea wyrzucania spraw z głowy jest pierwszym krokiem w metodologii zarządzania czasem Getting Things Done (GTD) opisanej przez Davida Allen’a.

Zasada jest prosta:
spisz wszystko co masz w głowie. 

Nie traktuj głowy jako magazynu do przechowywania spraw.
Używaj jej do kreatywnego myślenia.
Jak oporóżnisz ją ze zbędnych rzeczy, to zwolnią się zasoby na myślenie :)

Jak zacząć?

Weź kartkę, długopis i pisz przez 15-30 min wszystko o czym w danej chwili myślisz.
Wszystko.
Później ocenisz, czy to jest wartościowe i można i trzeba coś z tym zrobić, czy nie.

Po opróżnieniu głowy przyjrzyj się sprawom, ktore spisałeś.
Część z nich to będą sprawy do zrobienia, którymi po prostu trzeba się zająć.
Mając listę spraw do wykonania, warto je gdzieś spisać w osobnym miejscu, żeby łatwiej do nich wracać.
Może to być tradycyjna kartka czy notes ze sprawami do wykonania.

Notatka na marginesie:
Zamiast kartki można użyć karteczek samoprzylepnych (typu post-it).
Każda sprawa jest zapisana na oddzielnej karteczce.
Łatwiej później spisane sprawy pogrupować w powiązane ze sobą sprawy (zadania).

Zobacz przykład

Ja preferuję (i polecam) wersję elektroniczną.
Nawet najprostszy telefon ma wbudowaną funkcję przypomnień, która lest lepsza od kartki (łatwiej panować nad powtarzalnymi zadaniami).
Osobiście polecam pójść krok dalej i używać dedykowanych aplikacji do zarządzania zadaniami i projektami.

Podstawowe zalety programów do zarządzania zadaniami:

  • Zawsze pod ręką – z telefonem raczej w ogóle się nie rozstajemy
  • Zadania można grupować w projekty – zawsze koło siebie znajdują się zadania, które prowadzą do osiągnięcia danego celu.
    A o to chodzi w całej zabawie, żeby osiągać to, co planowaliśmy.
  • Współdzielenie zadań – w łatwy sposób można delegować konkretne zadania osobom, które zaprosiliśmy do konkretnego projektu.
  • Dodatkowe informacje przy każdym zadaniu – można dodać notatki, komentarze czy zdjęcia, które pomagają w realizacji danego zadania.

 

Notatka na marginesie:
Przykład: mam projekt Lekarz, w którym żona może mi przydzielić zadanie, np. umówienie wizyty.
W tym samym momencie widzię to zadanie u siebie na telefonie (dostaję powiadomienie).
Nie musi dzwonić do mnie w tej sprawie, wysyłać SMS, przypominać itd.
Program przypomni mi o załatwieniu tej sprawy.
W komentarzu do zadania może dodać informacje np. na temat preferowanych godzin wizyty itp. 
Jeżeli wykonam zadanie, odznaczam je i żona od razu widzi, że zrobiłem o co mnie poprosiła. 
Wyższy stopień komunikacji :) 
A rozmowy telefoniczne przeznaczamy na przyjemniejsze sprawy. 

Dla chętnych, którzy nie znają podejścia GTD, poznania tematu produktywności, polecam video kurs:

Kurs produktywności w 10 krokach

Notatka na marginesie:
Osobiście używam Nozbe, ze względu na jego funkcjonalność, wygląd i niesamowite podejście do obsługi klienta :) 
Używam i testowałem kilka innych, ale ten mi najbardziej pasuje. 
Ze względu na ilość projektów używam wersji płatnej. 
Zachęcam do wypróbowania (to nic nie kosztuje).
Jeżeli chcesz możesz skorzystać z poniższego linku (link afiliacyjny), aby założyć darmowe konto w Nozbe.
Jeżeli program ci się spodoba, decydując się na wersję płatną otrzymasz 10% zniżki.
(Samo założenie nic nie kosztuje, i do 5 projektów jest darmowe):
 

Załóż konto w Nozbe

Reasumując:
Niezależnie od tego, jaki system będziesz używał (kartka, telefon, komputer), nie trzymaj listy spraw do wykonania w głowie.
Wyrzucaj na zewnątrz.

Bądź pustą głową.
Magazynuj wspomnienia i emocje, a nie sprawy do załatwienia.

Reklamy

Możliwość komentowania jest wyłączona.